Zrušenie navrhol dopravca. Mestské spoje zastúpia vlaky a prímestské autobusy, argumentuje obec.
BRANČ. Len hŕstka nespokojných obyvateľov prišla na augustové zasadnutie obecného parlamentu, aby protestovala proti zrušeniu niektorých autobusov, ku ktorému došlo od júla.
Ľudia pritom zhodne tvrdili, že nespokojných je v dedine oveľa viac. „Kopa ľudí sem ani nepríde, lebo vedia, že sa nič nevyrieši,“ zhodnotila tridsiatnička.
Občanov rozhorčil krok obecného zastupiteľstva, ktoré po dohode s dopravcom zoškrtalo viacero spojov na linke číslo 12. Tá je mestská, no keďže si ju platia aj dediny, zachádza z Nitry do Ivanky pri Nitre a odtiaľ potom do Branča. Jej nespornou výhodou je, že prejde značnou časťou mesta a môže tak zozbierať ľudí pracujúcich v rôznych nitrianskych štvrtiach.
Niektoré linky končia už v Ivanke
Od júla do Branča nezachádzajú v pracovné dni dva spoje, cez víkendy až tri. Dvanástka končí už v Ivanke. Rovnako je to aj v opačnom smere.
Zrušenie konkrétnych spojov navrhol dopravca, ktorým je Arriva Nitra, niekdajšia Veolia. Urobil tak na žiadosť poslaneckého zboru, ktorý od Arrivy žiadal predloženie návrhu na možné zníženie objemu výkonov mestskej hromadnej dopravy do obce.
„Na základe tohto naša spoločnosť vytypovala spoje, u ktorých sa predpokladal najmenší dopad na dopravnú obslužnosť v prípade ich zrušenia. Prihliadalo sa predovšetkým na využiteľnosť spojov pri dovoze či odvoze do zamestnania či škôl a na súbežné spoje prímestskej dopravy,“ hovorí Milan Jankulár, obchodný riaditeľ Arriva Nitra.
Pri rozhodovaní, ktoré spoje zrušiť, sledovala dedina aj to, koľko ľudí jazdí v jednotlivých časoch mestským autobusom. Tvrdia to predstavitelia obce.
FOTO - TOMÁŠ HOLÚBEK
Brančania: Nedostaneme sa do práce
Pre obyvateľov zosekanie dvanástky znamená to, že posledný mestský spoj so zachádzaním do Branča má odchod z Gorazdovej už o 20:18. Z dediny potom dvanástka naposledy odchádza o deviatej večer. A to nielen cez víkendy, ale aj v pracovné dní.
Brančanov sa rušenie spojov dotklo, viacerí sa obávajú, že prídu o prácu, pretože sa nebudú mať ako dopraviť do mesta.
„Ľudia autobusy potrebujú, lebo sú zamestnaní. Hocijaký škrt v doprave veľa spraví,“ apelovala na poslancov a starostu mladá žena.
„Mohla by som brigádovať v nákupných centrách, tam je to do deviatej, ale čo z toho, keď potom sa nemám ako dostať domov? Ide až prímestský spoj o pol jedenástej,“ povedala študentka. Ani ten však pre ňu nie je riešením. Naznačila, že ak by pracovala v Maxe alebo N-Centre, na stanicu, odkiaľ jej prímestský autobus odchádza, to má ďaleko.
„Teraz sa robia 12-hodinové zmeny a keď končia ľudia napríklad o šiestej, vôbec to nie je zohľadnené v cestovných poriadkoch,“ rozhorčovala sa žena, ktorej zoškrtanie spojov znemožnilo dochádzanie do práce.
Dvanástka jazdí po meste ako doteraz, rovnako aj do Ivanky pri Nitre. Až do Branča však potiahne menej spojov.
FOTO - TOMÁŠ HOLÚBEK
Gulka: Nemáme na to
Samospráva ale podobne ako dopravca tvrdí, že obyvatelia majú za zrušené autobusy náhradu. Majú nimi byť prímestské autobusy alebo vlaky. Niektorý zo spojov údajne chodí z Nitry i do Nitry každú hodinu.
„Linka číslo 12 nás stojí 48-tisíc eur, je to približne 15 spojov. Tieto peniaze by sme pritom vedeli využiť rozumnejšie. Hľadáme peniaze všade, lebo sú tu aj iné veci, ktoré je potrebné riešiť,“ povedal vicestarosta Peter Holan.
Starosta Eduard Gulka vyhlásil, že nejde ani tak o iné využitie peňazí, ktoré sa ušetria na zrušených spojoch. „Problém je iný – nemáme na to. Táto služba je čoraz drahšia, z roka na rok sa zvyšuje o 3000 až 5000 eur. Finančná situácia obcí je pritom kritická, príspevky od štátu sú z mesiaca na mesiac nižšie a veľmi neisté,“ podotkol.
Gulka pripomenul, že mestské autobusy sú nadštandardnou službu občanom, ktorú iné dediny vôbec nemajú. V okolí Nitry je podľa neho len päť obcí, do ktorých zachádza mestská doprava z Nitry – okrem Branča a susednej Ivanky sú to ešte Nitrianske Hrnčiarovce, Štitáre a Lužianky. V Štitároch sa pritom pred pár rokmi pokúsili zrušiť 27-ičku, po troch mesiacoch bez mestskej dopravy a masívnom odpore ľudí za ňu ale dedina znovu začala platiť.
Podľa starostu za minulý rok každý občan Branča doplácal na mestskú dopravu devätnástimi eurami – bez ohľadu na to, či ju aj skutočne využíval. V tejto sume nie sú zahrnuté ceny lístkov na autobus.
Zrušené spoje v Branči
V januári môže prísť k ďalšej redukcii autobusov. Prinášame prehľad spojov, ktoré zrušili od júla.
Od júla zrušili viaceré spoje do Branča. Ide o dva páry spojov v pracovných dňoch, tri páry prázdninových spojov a tri páry spojov cez víkendy a sviatky. Do Branču prestávajú zachádzať spoje, ktoré odchádzajú z Gorazdovej ulice v pracovných dňoch o 8:55 a 22:14, v dňoch školských prázdnin o 13:55 a cez víkendy a sviatky o 14:18, 18:18 a 22:14. Dvanástka naďalej v týchto časoch odchádza z Gorazdovej ulice na Chrenovej, do Branču už ale nechodí. Zo zástavky Branč – železničná stanica zase končia spoje o 9.46 a 23:02 v pracovných dňoch, o 14:46 cez prázdniny a o 15:00, 19:00 a 23:02 cez víkendy. Informovali o tom prepravca na stránke imhd.sk a obec na svojej web stránke.
Tomáš Holúbek