ť.
ŠAĽA. Spoločnosť pre predškolskú výchovu v spolupráci so Spoločným školským úradom v Šali a Trnavskou univerzitou pripravili akreditované školenie pre učiteľov materských škôl. Školenie je zamerané na počiatočný rozvoj prírodovednej gramotnosti detí predškolského veku a v priebehu školského roka 2013/2014 bude realizované v Šali.
Vzdelávanie s názvom Implementácia výskumne ladenej koncepcie do predškolského prírodovedného vzdelávania (projekt Fibonacci) by malo prispieť k celkovej inovatívnej zmene prírodovedného vzdelávania v Šali v súlade s európskymi preferenciami vo vyučovacích prístupoch. Projekt Fibonacci sa zameriava na podporu prírodovedného vzdelávania v predškolských zariadeniach tak, aby sa dieťa naučilo pozorovať, klásť si otázky a chápať veci, ktoré ho obklopujú. Učí deti experimentovať a rozvíja ich schopnosť vedecky premýšľať a argumentovať. Obsah prírodovedného vzdelávania sa sústreďuje na vysvetľovanie vecí, ktoré deti bežne pozorujú, pričom sú vedené k vyhľadávaniu otázok, k identifikácii jednoduchých výskumných problémov, ktoré formulujú v podobe hypotéz a predpokladov. Hypotézy ďalej testujú napríklad experimentom alebo jednoduchším pozorovaním, vytváraním modelov, hľadaním riešení v dokumentácii, diskusiou s odborníkmi či realizáciou exkurzie.
Dôležitou súčasťou vzdelávacieho procesu je diskusia medzi deťmi, pri ktorej sa učia s usmernením pedagóga vedecky argumentovať a správne vyjadrovať výsledky svojich pozorovaní, experimentov a iných výskumných aktivít. Pri použití uvedených výskumných aktivít v pedagogickom procese deti zistia, že sú schopné vysvetliť si pozorované javy prostredníctvom svojich vlastných schopností, čím sa efektívne rozvíja ich motivácia k ďalšiemu vzdelávaniu v oblasti prírodných vied.