NITRA. Štátna správa by podľa reformy ESO mala byť prístupnejšia ľuďom. Viaceré štátne úrady by postupne mali sídliť pod jednou strechou, aby občan nestrávil behaním za papierovačkami celé dni.
Počíta sa aj so vznikom kontaktných miest, v ktorých vybavíme viac záležitostí z rôznych úradov v jednej budove. V Nitre by takéto miesto malo vzniknúť v budove obvodného úradu.
Strediská budú do hodiny autobusom
Reforma ráta s tým, že kontaktné miesta budú relatívne blízko každému občanovi. Štát chce klientské strediská naplánovať tak, aby boli dostupné do 50 kilometrov od bydliska ľudí, respektíve najviac hodinu cesty verejnou dopravou.
„Na týchto klientských strediskách občan vybaví to, čo teraz musí získavať na viacerých úradoch a na rôznych miestach. Zároveň každé kontaktné miesto má byť schopné nahradiť iné, ktoré sa nachádza v mieste trvalého bydliska občana,“ povedal Martin Nemky, prednosta Obvodného úradu v Nitre.
Podstatou KAMO – kontaktného administratívneho miesta občana – bude, že občan vybaví jednoduchú záležitosť na počkanie. Zložitejšiu požiadavku podá na KAMO a agendu vybaví príslušný obvodný úrad.
Esemeska poinformuje o vybavení žiadosti
Ďalšou novinkou v úradoch štátnej správy bude možnosť overiť si stav vybavovania žiadosti prostredníctvom kontaktného telefonického centra.
Rovnako, ako je to dnes napríklad v prípade žiadostí o pas, budú aj oznámenia o vybavení podaní na úradoch zasielané ľuďom esemeskou.
V priestoroch nitrianskeho obvodného úradu na Štefánikovej ulici sú od prvého januára odbor školstva, odbor výstavby a bytovej politiky a oddelenie obrany štátu. Predtým tieto odbory ľudia poznali ako krajský školský úrad, krajský stavebný úrad a územnú vojenskú správu.
Sídlia tu aj ďalšie odbory, napríklad odbor živnostenského podnikania a všeobecnej vnútornej správy.
V budove sú aj ďalšie štátne inštitúcie – od obvodného úradu pre cestnú dopravu alebo obvodný pozemkový úrad cez obvodný lesný úrad až po správu katastra či slovenskú stavebnú inšpekciu.