Podľa režiséra Michala Náhlika bude Goldoniho komédia odohrávajúca sa v bazéne, veľkou groteskou. Dúfa, že sa budú zabávať herci aj diváci.
NITRA. V týchto dňoch v Divadle Andreja Bagara pomaly finišujú na naštudovaní klasickej komédie Carla Goldoniho Prefíkaná vdova.Predstavenie svojou premiérou 7. decembra otvorí sezónu smiechu, v ktorej DAB uvedie najznámejšie klasické veselohry z pera svetových autorov.
Vdova a jej nápadníci
Prefíkaná vdova je rozmarná komédia, ktorá odhaľuje pozadie lásky a princíp fungovania mužsko-ženského vábenia. Hr-dinkou je vdova Rosaura v zrelom veku, ktorá si vyberá z oveľa mladších nápadníkov.
Goldoni v komédii tká sieť horúcich ľúbostných dvorení, neplánovaných darčekových zámen, náhodných odhalení, falošných prísľubov a rýchlych citových či fyzických vzplanutí. A to všetko so šťastným koncom. Pre Rosauru určite...
V čase talianskeho osvietenstva sa práve touto hrou v roku 1748 otváralo benátske karnevalové obdobie. Preto je hra plná prevlekov, prestrojení, skúšok vernosti, gavalierskych príhovorov i darčekov z lásky od utajených ctiteľov. Vdova vie, ako na to
Originálna je len zápletka
Režisérom predstavenia je Michal Náhlik z Košíc. Je to jeho prvá spolupráca s nitrianskym divadlom, pričom režírujem už 12 rokov. Posledných 5,5 roka je umeleckým šéfom a režisérom Divadla Jonáša Záborského v Prešove.
„Komédiu z 18. storočia prenášame do 21. storočia – čo sa týka kostýmov, scény aj jazyku. Príbeh je tom, ako sa čerstvá nevesta stane čerstvou vdovou a vďaka štyrom športovcom sa snaží stať opäť čerstvou nevestou. Mala by to byť veľká groteska, dúfam, že sa budú zabávať herci aj diváci,“ povedal Michal Náhlik.
„Ako som už spomínal, scénicky aj kostýmovo je hra výsostne súčasná, originálna zostala akurát zápletka. Archaický jazyk pôvodnej taliančiny sme preniesli do hovorovej slovenčiny, inak by to ľudí zrejme nebavilo.“
Vzťahy naruby
Podľa slov dramaturgičky Miriam Kičiňovej, hrou Prefíkaná vdova spustil Carlo Goldoni svoju veľkú divadelnú reformu. Spočívala vtom, že staršiu komédiu del arte istým spôsobom narušil, zvýraznil charaktery postáv a odstránil hercom masky, aby mohli pracovať s mimikou. „Tento text sme chytili do rúk z trochu iného konca. Hľadali sme, akým spôsobom urobiť tento príbeh súčasným. Dnes je napríklad oveľa viac žien ako mužov a čo sa stane, ak si staršia dáma hľadá mladšieho manžela...? Vzťahové záležitosti a citové záchvevy budú v predstavení riešiť štyri výrazné ženské aj mužské typy,“ hovorí Kičiňová.
„Príbeh je určený širokému spektru divákov – od mladých ľudí, ktorí riešia svoje prvé citové vzplanutia, až po príslušníkov staršej generácie, ktorí už majú menej príležitostí, ale tiež chcú byť radšej s niekým, ako sami.“
Scenár je novým prekladom, asi polovica z pôvodného textu šla preč, bolo ho treba úplne zaktualizovať a zhutniť dramatické situácie. „Keďže hra je z obdobia karnevalu, času prevlekov a otočených vzťahov fungujúcich trochu naruby, „vyhráme sa“ s týmto obdobím, diváci sa teda môžu tešiť možno aj na istú travesty šou,“ dodala Kičiňová.
Bazén ako scéna
Kostýmy pre Prefíkanú vdovu navrhla výtvarníčka Lenka Kadlečíková. Hoci v hre ide o karnevalové obdobie, karnevalová bude podľa jej slov vlastne len jedna postava – harlekyno s typickou benátskou maskou, ktorý si prezlečený za dámu nahovára všetkých „kandidátov“ vdovy a snaží sa zistiť, ktorý má o ňu skutočný záujem.
„Inak je to celé posunuté do súčasnosti. Aj čo sa týka kostýmov, je to prudká súčasnosť. V predstavení budú herci odetí v noblesných oblekoch, spoločenských a svadobných šatách aj v plavkách. Bude sa na čo pozerať,“ prezrádza Kadlečíková.
„Ocitneme sa v športovom klube, kde si štyria športovci - pólisti nahovárajú vdovu. Keďže scéna bude viac-menej jednofarebná, poskytuje dobrý priestor pre farebnosť kostýmov. Dámy budú mať biele, ružové, modré i fialkové šaty a klobúky, chlapi budú jednoduchší – bielo-čierni, šedí, strieborní. Najviac farebný bude harlekyno.“
Scénu ako statický jednotný neutrálny priestor navrhla scénografka Anita Szőkeová. „Dej sa bude odohrávať v priestore jednofarebného vykachličkovaného bazéna, v ktorom je asi päť dvier a vedú do neho schody. Na vrchu bazéna bude plošina, kde sa bude odohrávať určitá časť deja,“ doplnila Szőkeová.
Režisér Michal Náhlik.
Scénografka Anita Szőkeová prestavuje scénu, ktorej dominantou je bazén.
Kostýmová výtvarníčka Lenka Kadlečíková ukazuje návrhy kostýmov pre novú komédiu. FOTKY: (ČE)