NITRA. Mestská karta v Nitre tak skoro nebude. Projekt sa vracia na začiatok, radnica vypíše súťaž návrhov. Rozhodli o tom poslanci, ktorí zároveň zrušili uznesenie o spolupráci s ID-Kartou. Túto spoločnosť vybrali vlani v auguste bez súťaže.
„V prípade, že budeme bez preukázateľných a vecných dôvodov z realizácie vyškrtnutí, budeme žiadať náhradu škody za ročnú prácu a vývoj celého systému, čo je čiastka veľmi vysoká,“ píše sa vo vyhlásení, ktoré sme dostali od generálneho riaditeľa ID-Karty Milana Kratochvíla.
Mesto argumentuje, že si od firmy nič neobjednalo, všetko bolo na báze spolupráce. „Nemajú nárok na žiadnu finančnú náhradu,“ tvrdí viceprimátor Štefan Štefek.
Zrušili už dva projekty
Mesto avizovalo spustenie karty ešte v roku 2010, na projekt vyčlenilo v rozpočte 98-tisíc eur. Nakoniec ho zastavilo, pretože podľa primátora nebol dobre pripravený.
K mestskej karte sa radnica vrátila vlani, keď ju oslovila spoločnosť ID-Karta z Popradu. Podľa dohody mala firma projekt vypracovať, financovať aj zabezpečiť prevádzku kartového systému. Do praxe ho plánovali spustiť v decembri 2011, potom termín presunuli na apríl tohto roka. Mesto to zdôvodnilo technickými problémami.
Za mestskú kartu mali Nitrania zaplatiť ročne 2 až 2,5 eura. Na oplátku mali dostať rôzne benefity, ako napríklad zľavy na kultúrne a športové akcie či pri nákupoch. Prednosta Igor Kršiak v decembri povedal, že ID-Karta má už zoznam približne 150 prevádzok, ktoré predbežne vyjadrili súhlas, že sa zapoja do systému.
Mesto ale nakoniec zmluvu s ID-Kartou nepodpísalo. Karta vraj nie je kompatibilná s mestskou autobusovou dopravou tak, ako by si to radnica predstavovala. V posledných mesiacoch sa navyše ozvali firmy, ktoré spochybnili autorské práva ID- Karty.
Apeloval na poslancov
Generálny riaditeľ spoločnosti ID-Karta Milan Kratochvíl prišiel osobne na zastupiteľstvo, kde všetky podozrenia odmietol a vyzval poslancov, aby spoluprácu nezrušili.
Argumentoval, že projekt mestskej karty v Nitre je nadštandardný a v mnohých ohľadoch prevyšuje projekt pražskej aj bratislavskej karty. Vyhlásil, že všetky autorské práva v rámci projektu patria ich spoločnosti a akékoľvek iné informácie sú len súčasťou „nekalých súťažných praktík neserióznych firiem“.
Obavy mesta, že karta nie je kompatibilná s MAD, pokladá Kratochvíl za nedorozumenie. Išlo vraj výhradne o organizačné váhanie, či sa výdaj karty bude organizovať na meste alebo u dopravcu.
Kratochvíl už na zastupiteľstve naznačil, že si budú vymáhať náhradu škody: „V tejto súvislosti nám napadá otázka, keďže vy ste do toho nič neinvestovali, ale my naozaj rok práce, kto nám tento rok práce, materiál a vývoj zaplatí...“
O náhrade neuvažujú
Mesto oponuje, že si od firmy nič neobjednalo, všetko bolo v rovine spolupráce. „Štrnásť mesiacov mali na to, aby nás presvedčili, že ich systém je správny. Vo svojom prvom materiáli sľubovali, že karta bude do troch mesiacov. Tri a 14 je pekný rozdiel,“ poznamenal viceprimátor Štefek.
Generálny riaditeľ spoločnosti povedal, že sú pripravení spustiť projekt kedykoľvek - podľa požiadaviek mesta. Dodal, že sú zároveň ochotní previesť do majetku mesta svoje technické zázemie ku karte aj know-how.
Poslancov jeho slová nepresvedčili, hlasovali za ukončenie spolupráce. Štefek povedal, že sa firma môže prihlásiť do súťaže: „O štrnásť mesiacov sú dopredu oproti iným firmám..." Vzhľadom na piatkové vyhlásenie Kratochvíla o náhrade škody je možné, že kauza skončí na súde.