GALANTA. Termín ukončenia druhej etapy obchvatu sa posunul o niekoľko týždňov. Práce by však podľa hovorkyne Slovenskej správy ciest (SSC) Ivety Fedorovej mali byť hotové ešte v tomto mesiaci.
Križovatka ostáva pôvodná
S výstavbou druhej etapy cestného obchvatu začal Strabag, s.r.o., vlani v auguste. Výstavba začala už vtedy s omeškaním pre zrušenie prvej verejnej súťaže na dodávateľa.
SSC, ktorá je objednávateľom stavby, musela opätovne súťažiť. Lehota výstavby diela bola stanovená na 395 dní, s termínom dokončenia 14. septembra 2012. Ten sa však nedodržal.
„Ukončenie stavby sa posunulo z dôvodu preložky plynovodu, ktorá ovplyvnila aj iné stavebné objekty. Stavebné práce na stavbe Galanta - obchvat, 2. stavba, by mali byť ukončené v tomto mesiaci,“ povedala Iveta Fedorová.
2. stavba obchvatu začína približne 600 metrov pred miestnou časťou Nebojsa veľkou novovybudovanou okružnou križovatkou. Pokračuje cez vinohrad a poľnohospodárske pozemky Pod Gedrom a Drnové po prvú úrovňovú priesečnú križovatku, ktorá zabezpečí prepojenie k Priemyselnému parku Terezov.
Trasa pokračuje po ďalšiu úrovňovú križovatku križujúcu cestu medzi Galantou a časťou Kolónia. Na konci sa cestný obchvat napája na veľkú okružnú križovatku budovanú v rámci 1. stavby obchvatu Galanty.
Mesto ešte vlani navrhovalo na ceste budúceho obchvatu, ktorá smeruje z Galanty na Váhovce, spraviť kruhovú križovatku alebo nadjazd. Tieto návrhy Slovenská správa ciest zamietla pre už stanovenú výšku financovania projektu. Ten, keďže je hradený z eurofondov, sa v priebehu realizácie nemôže meniť. Ak sa však v budúcnosti ukáže, že križovatka pri obytnej časti Kolónia je nebezpečná, SSC bude riešiť jej zmenu.
Žiadosť o príspevok
Slovenská správa ciest má v súčasnosti už vysúťaženého dodávateľa prác výstavby 3. etapy obchvatu. Bude ním opäť Strabag.
Výstavba vyše päťkilometrového úseku cesty prvej triedy pri Galante má trvať viac ako dva roky. Podľa pôvodných plánov mali so stavbou začať už v júli minulého roka s tým, že dokončená bude v lete 2013.
Predpokladaná cena prác na tretej etape obchvatu je 45 miliónov eur bez DPH, stavebné náklady na druhú etapu boli vo výške zhruba 7 miliónov eur.
„Pripravuje sa žiadosť o nenávratný finančný príspevok. Dúfame, že so stavbou sa začne ešte v tomto roku,“ upresnila Fedorová.
Štvrtá stavba obchvatu znamená podľa jej slov dobudovanie cesty na štvorpruh. Mala by byť realizovaná až po naplnení kapacity, čo je podľa dopravno-inžinierskeho prieskumu až po roku 2030. Bude stáť približne 73 miliónov eur.
Autor: Jana Arpášová-Lazániová