Asi kilometer dlhá protihluková stena však vyrastie neďaleko Lehoty. Lemovať bude starú rýchlocestu, ktorá je v správe Národnej diaľničnej spoločnosti.
Zmeny neplánujú
„Nové merania hlučnosti boli vykonané na jar na celom úseku R1 Nitra - Tekovské Nemce ako podklad pre vypracovanie aktualizácie hlukovej mapy, zohľadňujúci skutočný stav po spustení prevádzky,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Aktualizáciu hlukovej mapy podľa neho vypracovala spoločnosť Granvia Construction. „Predložená aktualizácia potvrdila správnosť navrhnutých protihlukových opatrení prakticky na celom úseku Nitra - Tekovské Nemce,“ povedal hovorca ministerstva.
Dodal, že na niekoľkých miestach boli prípustné hladiny hluku prekročené. „To však nie je spôsobené prevádzkou na rýchlostnej ceste R1, ale dopravou na priľahlých komunikáciách III. triedy, respektíve na miestnych komunikáciách.“
Protihuková stena na R1 pod Kalváriou. Foto: Dušan Tarko
Merania pokračujú
Keď sme upozornili, že podľa ministerstva už výsledky sú, dostali sme nové stanovisko: „Zhotoviteľ stavby, spoločnosť Granvia Construction, zrealizoval v apríli merania, ktoré preverili účinnosť navrhnutých a vybudovaných protihlukových opatrení v okolí rýchlostnej cesty R1.“
Hoci je už vypracovaná aktualizovaná hluková mapa, až do konca júna bude podľa Granvie „pokračovať monitorovanie imisií hluku z dopravy a ich dopad na prostredie v okolí“. Robí ho autorizovaná spoločnosť, ktorá zhodnotí vplyv hluku na danú oblasť.
Či môžu výsledky, ktoré budú koncom júla, ešte ovplyvniť, respektíve zmeniť aktualizovanú hlukovú mapu, sme sa nedozvedeli.
Sťažujú sa na kamióny
„Celková plocha protihlukových stien v okolí Nitry je viac ako 50-tisíc metrov štvorcových, ich dĺžka je 13-tisíc metrov,“ informovala Granvia. Novú rýchlocestu otvorili vlani v októbri. Už zakrátko prišli sťažnosti na hluk, ktorý sa podľa ľudí šíri z R1 pod Kalváriou, v Krškanoch a na Chrenovej. Hovorkyňa Granvie nám povedala, že doteraz evidujú len zopár sťažností, a to najmä z Kalvárie a Chrenovej. „Osobné autá nám neprekážajú, počuť hlavne kamióny. Situácia je najhoršia večer,“ zhodli sa Nitrania, ktorí navrhli dobudovať protihlukové steny.
Foto: Dušan Tarko
Pätinu tvoria nákladiaky
Najvyšší denný počet bol 19 501 vozidiel (v piatok 4. mája): „Bolo to na križovatke Lehota v smere do Banskej Bystrice.“
Protihlukové steny pri rýchloceste sú podľa odborníkov stavané na dennú záťaž približne 30-tisíc áut.
Stena pri starej R1 bude mať vyše kilometra
Protihluková stena má pribudnúť na starom úseku R1 pri Lehote. Merať bude viac ako jeden kilometer. Predpokladané náklady sú 2,87 milióna eur bez DPH. Budúci zhotoviteľ má vykonať demoláciu a betonáž pravostrannej rímsy existujúceho mosta pri Lehote, pričom dĺžka novej rímsy má byť 547 metrov. Práce majú trvať dvanásť mesiacov. Vyplýva to z podmienok verejnej súťaže, ktorú Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila vo Vestníku verejného obstarávania.
(sita)