NITRA. Ani nové vedenie ministerstva dopravy nezmenilo svoj názor na odbočku, ktorá prepojí R1 s Lehotou. S jej dobudovaním zatiaľ neuvažuje.
Mesto lobovalo za odbočku už za predchádzajúcej vlády, pretože pomôže znížiť dopravné zaťaženie mestských častí Kynek a Mlynárce.
Paradoxom je, že sa dopravná situácia v týchto častiach Nitry zhoršila v súvislosti s novou rýchlocestou.
Od Lehoty je cesta ohradená panelmi. Foto: Dušan Tarko
Most posunuli
Ľudia jazdili z Nitry do Lehoty celé roky po starej rýchlostnej ceste. Z mosta mohli odbočiť smerom do Lehoty,
na cestu III/51311. Most ale predvlani, kvôli výstavbe novej rýchlocesty, zbúrali a postavili o niekoľko metrov ďalej.
Odbočka odvtedy nefunguje, v smere od Lehoty je uzavretá panelmi, od R1 ju delí plot. Treba dobudovať len pár desiatok metrov, aby sa odbočka napojila na novú rýchlocestu.
Autá idúce na Lehotu musia teraz prechádzať cez Nitru, zaťažujú Kynek a Mlynárce. „Križovatka Kynek pritom nie je stavebne usporiadaná tak, aby umožnila plynulé odbočenie vozidiel z Nitry na Lehotu,“ povedal dopravný inžinier Andrej Sitkey.
Autá, ktoré kedysi jazdili do Nitry po R1, teraz opäť využívajú starú cestu. Odbočka nefunguje. Foto: Dušan Tarko
Ministerstvo: Výjazd by spomalil dopravu
„Výjazd z R1 na Lehotu nebol predmetom koncesnej zmluvy ani predmetom stavebného konania. Nie je teda uvedený v projektovej dokumentácii na výstavbu rýchlostnej cesty R1 z Nitry do Tekovských Nemiec,“ napísal nám Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.
Argumentuje, že rýchlostné cesty sú budované ako komunikácie najvyššej kategórie na najvyššie navrhované rýchlosti. „Príliš veľa pripojení spomaľuje dopravu a znižuje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.“
Fakt, že z novej R1 vedú odbočky do viacerých obcí, ministerstvo nepresvedčil. Naďalej trvá na tom, že v súčasnosti nie je dôvod, aby bola obec Lehota priamo pripojená na R1.
„Dopravná intenzita totiž v tejto lokalite nie je taká vysoká, aby si to vyžadovalo realizáciu cestného pripojenia,“ dodal hovorca Kóňa. To isté nám pred rokom napísal jeho predchodca.
Niekdajšia odbočka dnes nikam nevedie. Od R1 ju delí plot. Foto: Dušan Tarko
Mesto ďalej lobuje
Podľa pôvodných plánov mala firma, ktorá stavala rýchlocestu, odbočku na Lehotu už vlani vybúrať. Čakala však, ako dopadne komunikácia mesta s ministerstvom dopravy. Za minulej vlády nebolo úspešné. Teraz mu nahráva fakt, že minister je z rovnakej politickej strany ako primátor.
„Mesto rokuje nielen o napojení Lehoty na R1, ale aj o vybudovaní privádzača na seleneckú križovatku,“ povedal nám Andrej Jančovič z radnice.
Privádzač má prepojiť zlatomoravskú cestu s rýchlocestou. Odľahčiť by sa tým mala Levická cesta od dopravy.