Nitra na facebooku Zlaté Moravce na facebooku Šaľa na facebooku Galanta na facebooku

Župa žiada viac obmedzení, autodopravcovia nesúhlasia

Kamióny nad 12 ton majú zakázaný vjazd na viaceré cesty 2. a 3. triedy. Ich zoznam schválilo ministerstvo dopravy. So súčasným stavom sú nespokojní dopravcovia aj Nitrianska župa.

Ťažké kamióny majú zakázaný vjazd na viaceré úseky ciest druhej a tretej triedy.(Zdroj: DUŠAN TARKO)

NITRA. Nitrianska župa žiada rozšíriť zoznam ciest druhej a tretej triedy, kam majú kamióny nad 12 ton zakázaný vjazd. Zákazové značky sú osadené na 31 križovatkách v kraji, župa ich pôvodne navrhla až 69. Ministerstvo dopravy jej zoznam zoškrtalo. Združenie dopravcov obvinilo župu, že znemožňuje ich podnikanie.

Dopravcovia v úžase

„S úžasom sa dozvedáme, že existujú ešte vyššie územné celky, ktorým nestačí už aj tak dosť zakázaných úsekov ciest 2. a 3. triedy pre nákladné vozidlá nad 12 ton. Myslíme si, že najideálnejším riešením by bolo napríklad pre Nitriansky samosprávny kraj, keby po cestách 2. a 3. triedy jazdilo iba služobné auto pána predsedu,“ píše sa vo vyjadrení, ktoré nám zaslal Pavol Reich, generálny tajomník Združenia ČESMAD Slovakia.

Župan Milan Belica reagoval odporúčaním, aby sa Reich išiel osobne pozrieť na 28-kilometrový úsek cesty II/593 Dražovce - Dolné Lefantovce -Oponice - Nitrianska Streda -Solčany.

„Je to rukolapný príklad toho, čo spôsobil nadmerný tranzit vozidiel nad 12 ton po cestách 2. a 3. triedy pri obchádzaní spoplatnených úsekov ciest. A to už NSK vykonal na tomto úseku viacero opráv,“ povedal Milan Belica.

Ťažká doprava poškodzuje nielen cesty, ktoré nie sú na takúto záťaž stavané, ale aj domy, oplotenie a chodníky. „Nitriansky samosprávny kraj požaduje zákaz tranzitu vozidiel nad 12 ton práve na základe sťažností starostov, primátorov a občanov,“ dodal Belica.

Zvýšené náklady

„Zavedenie značiek zákazov s dodatkovou tabuľou „okrem dopravnej obsluhy“ a jej dodržiavanie podľa vyhlášky 9/ 2009 znemožňuje podnikanie na týchto úsekoch pre dopravné aj iné výrobné a obchodné spoločnosti,“ povedal Reich.

Nákladné autá musia podľa neho prejazdiť kilometre naviac, čím sa nekontrolovateľne zvyšujú náklady podnikateľov a znehodnocuje sa aj životné prostredie.

„Nechceme zakázať vozidlám nad 12 ton vjazd do cieľových miest nakládky a vykládky tovaru. Chceme zabrániť zámernému a špekulatívnemu tranzitu ťažkej nákladnej dopravy po cestách 2. a 3. triedy, ktoré často vedú cez obce i mestá,“ reagoval župan.

Spochybnil aj zvýšené náklady dopravcov kvôli kilometrom naviac. Podľa neho práve jazda po cestách nižšej triedy priamo zvyšuje náklady na pohonné látky, lebo kamióny musia meniť spôsob jazdy, keď prechádzajú cez obce a mestá.
„Zaťažuje to aj životné prostredie a zvyšuje ohrozenie ostatných účastníkov cestnej premávky. V konečnom dôsledku si takáto jazda vyžaduje práve od verejnej správy aj zvýšené náklady na opravy a údržbu.“

Župám platia daň

Združenie dopravcov vyčíslilo, že samosprávne kraje vyberú ročne na dani z motorových vozidiel minimálne 130 miliónov eur. Z tejto sumy sa do dopravy vracia len časť.

„Peniaze idú nielen na opravu a údržbu ciest, ale do všetkých možných iných činností v oblasti školstva, kultúry a podobne,“ kritizuje Pavol Reich.

„Nitriansky samosprávny kraj získa ročne z tejto dane priemerne 16 miliónov eur, z ktorých zabezpečuje starostlivosť o vyše 2000 km ciest. Len oprava jedného kilometra cesty s jednoduchou výmenou živičného povrchu vozovky stojí priemerne 100-tisíc eur. Celková rekonštrukcia kilometra vozovky vyjde až na 1,5 milióna eur,“ reagoval Belica.

Ďalšie obmedzenia?

Ministerstvo dopravy pristúpilo k obmedzeniam, pretože autodopravcovia zneužívali cesty 2. a 3. triedy a zámerne obchádzali elektronické mýto. „Dochádzalo tak k ničeniu ciest, ktoré nie sú určené na tranzit ťažkých nákladných vozidiel,“ vyjadril sa pre médiá hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Ministerstvo údajne uvažuje, že počet úsekov, z ktorých vylúči kamióny, ešte rozšíri. Pavol Reich povedal, že autodopravcovia zamestnávajú minimálne 100-tisíc a viac ľudí: „Myslím si, že tak by sa k nám mal štát aj samosprávne celky správať.“

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Najčítanejšie správy

Nitra

Nitrania píšu petície proti výstavbe bytových domov v susedstve

Na jednom zo stavebných pozemkov v centre mesta stojí rodinný dom. Investor ho dá zbúrať.

Kutálek: Vydreté, ale vzácne víťazstvo

Všetky štyri góly Nitranov proti Trenčínu mali skalický podpis.

Kapitána Nitry si zvolia hráči, jediným otáznikom Lupčo

Kabínu futbalistov Nitry čakajú voľby, o kapitánovi rozhodnú hráči.

Pod Zoborom je Kamerunčan z kanadského Toronta

Nitra ulovila na trhu hráčov exotickú posilu, novou tvárou je stopér Macdonald Niba.

Štúdio divadla zrekonštruujú, 235 javiskových stolov bude ovládať počítač

Verejné obstarávania na dodávateľov aj samotné práce chcú stihnúť tak, aby zmodernizované Štúdio bolo k dispozícii už na budúcu divadelnú sezónu.

Blízke regióny

Tatranské doliny sú zážitkom, v akomkoľvek období + foto

Velická dolina za Sliezskym domom je frekventovaná hlavne v lete. Ponúka viacero zaujímavých vrcholov.

V Želiezovciach by mohla pribudnúť viacúčelová hala

Mesto aj obyvatelia sú za vybudovanie nového centra pre viac druhov športu. Výstavbu podporuje hokejový zväz.

Otvorený list poslancom: Osud Vianočných trhov je na vás

Ivan Novotný z agentúry Mediaflash, ktorá od roku 2011 organizuje v Trnave Vianočné trhy, poslal médiám otvorený list adresovaný poslancom. Vyzýva ich, aby sa pre hlasovaním zamysleli nad desiatimi otázkami.

Ako dopadli zápasy cez víkend?

Opäť sa odohrala bohatá porcia zápasov.

Novozámčania spoznávajú diela nadaného výtvarníka zo Šurian

Výtvarné vlohy zdedil po svojich rodičoch. Diela nadaného výtvarníka Ivana Habaja prezentuje aktuálna výstava.

Všetky správy

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, keď oficiálne spustí rokovania o brexite.

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

Dankovi poškodilo bozkávanie výložiek, za premiéra ho už väčšina nechce

Kým v decembri bol podľa agentúry Focus Andrej Danko favoritom na budúceho premiéra, dnes jeho akceptácia u ľudí výrazne klesla.

Dva roky sedí v zastupiteľstve. Prehovoril raz. Keď skladal sľub

Riaditeľ košickej UNLP Milan Maďar iba stláča hlasovacie zariadenie.

Kam vyraziť