NITRA. Nákladné vozidlá nad 12 ton sa už na mnohé úseky ciest druhej a tretej triedy nedostanú. Zabránia im v tom dopravné značky. Osádzajú ich v týchto dňoch, hoci ministerstvo pôvodne avizovalo, že budú realitou do konca minulého roka.
Kamióny jazdili po cestách nižšej triedy, aby sa vyhli spoplatneným úsekom na „jednotkách“. Táto situácia nastala po zavedení elektronického mýta v roku 2010. Samosprávy sa domáhali zmeny a dosiahli ju. Nitrianska župa ale nie je spokojná - zoznam ciest, z ktorých chcela vylúčiť ťažké kamióny, jej ministerstvo dopravy zoškrtalo.
Zasiahlo ministerstvo
„Nitriansky samosprávny kraj spracoval zoznam 22 ciest II. a III. triedy vo svojom vlastníctve, ktoré využívajú nákladné vozidlá nad 12 ton. Obchádzajú po nich spoplatnené úseky ciest prvej triedy,“ povedal nám Stanislav Ďurica z odboru dopravy na úrade Nitrianskeho samosprávneho kraja.
Dodal, že ministerstvo dopravy tri cesty zo zoznamu vyškrtlo. Urobilo tak po rokovaniach s autodopravcami, ktorí s obmedzeniami nesúhlasili. Značky obmedzujúce nákladnú dopravu nad 12 ton tak osadia na 31 križovatkách v kraji, hoci župa navrhla až 69 križovatiek.
„Budeme požadovať tento zoznam rozšíriť, nie sme s ním spokojní. Nemá vnútornú logiku a nenapĺňa podstatu toho, čo má napĺňať,“ reagoval župan Milan Belica, ktorý opakovane poukazoval, že kamióny ničia cesty druhej a tretej triedy. Tento rok na ich opravu a údržbu vyčlenila župa 9 715 715 eur.
„Zo stavebno-technického hľadiska nie sú cesty druhej a tretej triedy vyhovujúce na takúto intenzívnu ťažkú nákladnú dopravu,“ poznamenal Ďurica.
Po obmedzení kamiónovej dopravy sa uľaví aj obyvateľom, ktorí sa sťažovali, že im kamióny narúšajú statiku domov a negatívne vplývajú na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.
Inštalujú značky
S osádzaním dopravného značenia začali v januári. „Práce majú byť hotové do konca februára,“ povedal Marian Libiak, prednosta Krajského úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Nitre.
Ministerstvo podľa neho plánuje počet úsekov, z ktorých vylúči ťažké kamióny, tento rok rozšíriť. „Len pre zaujímavosť, cena za osadenie značiek predstavuje približne 100-tisíc eur. Cena, ktorú by bolo treba zaplatiť za opravu ciest II. a III. triedy, ak by z nich neboli vylúčené vozidlá nad 12 ton, by presiahla 100 miliónov eur,“ dodal Libiak.
Autodopravcovia sú však nespokojní. Argumentujú, že nemôžu využívať všetky cesty, hoci platia samospráve daň z motorových vozidiel. Navrhli, aby bola táto daň úmerne znížená.
Pripomienky neakceptovali
Po vytlačení kamiónov z ciest druhej a tretej triedy vraj hrozí, že sa presunú na miestne komunikácie v meste Nitra. Upozornil na to okresný dopravný inšpektorát, ktorý navrhol doplniť lokality, kde budú umiestnené dopravné obmedzenia. Urobil tak v rámci povoľovacieho procesu - na vypracovaní zoznamu ciest sa totiž nemal možnosť podieľať. Potvrdil nám to dopravný inžinier Andrej Sitkey. Pripomienky nitrianskych policajtov na doplnenie dopravného značenia ale neboli akceptované.
(mh)