ŠAĽA. Mesto Šaľa je opäť o niečo bližšie k obchvatu. Najnovšia informácia hovorí o vypracovaní štúdie realizovateľnosti.
Bez nej by výstavba nemohla začať, vypracovanie štúdie je podmienkou pre správne rozhodnutie Európskej komisie o poskytnutí prostriedkov na výstavbu.
Predložia koncept štúdie na kontrolu
Zdĺhavý proces vypracovania štúdie uskutočniteľnosti sa blíži k zdarnému koncu. Podklady zákazky boli vypracované v decembri 2015. Verejným obstarávaním bola vybraná firma Dopravoprojekt s cenou 238 860 eur.
Dokumentáciu procesu verejného obstarávania muselo podpísať ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Následne začal dodávateľ s vypracovávaním štúdie, odovzdanie sa predpokladalo na máj 2017. „Do konca mája bude predložený koncept na kontrolu,“ dozvedeli sme sa od Lenky Salvianyovej zo Slovenskej správy ciest. Práve SSC je investorom a správcom ciest I. triedy.
Koncept štúdie uskutočniteľnosti bude skontrolovaný Slovenskou správou ciest. Následne bude predložená Riadiacemu orgánu pre Operačný program integrovaná infraštruktúra, ktorým je ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorý zabezpečí jej schválenie.
Ako sme spomenuli, štúdia realizovateľnosti je potrebná z viacerých dôvodov. „Pravidlom pri implementácii dopravných stavieb Operačného programu a nevyhnutnou podmienkou pre priznanie NFP bude, aby prijímatelia pred predložením projektu na schválenie preukázali existenciu relevantnej štúdie realizovateľnosti a jej akceptovateľnosť pre Európsku komisiu,“ informovala Slovenská správa ciest.
Treba osem miliónov
Ak SSC nebude mať schválenú štúdiu uskutočniteľnosti, nebude sa môcť uchádzať o priznanie financií z fondov Európskej únie.
V prípade kladného stanoviska ohľadom štúdie by sa mal začať ďalší krok, ktorým je výkup pozemkov pod obchvat. Ide o približne osem miliónov eur. Táto skutočnosť sa javila ako najproblematickejšia, zdá sa však, že je vyriešená. „Máme financie z ministerstva na výkup pozemkov,“ povedal Salvianyová z SSC a pokračuje. „V tomto období začíname s rozposielaním zmlúv vlastníkom pozemkov dotknutých stavbou.“
Informáciu nám potvrdili aj na ministerstve dopravy a výstavby Slovenskej republiky. „Slovenská správa ciest má v pláne výkup pozemkov podľa harmonogramu projektu od mája tohto roka. Z ministerstva dopravy dostala na tento účel alikvotnú časť financií,“ povedala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. Ako dodala, začiatok výstavby je plánovaný na máj 2019.
Pomoc prisľúbili aj ministri
Mesto začiatkom roka 2017 predĺžilo územné rozhodnutie o umiestnení stavby. Po ukončení výkupu pozemkov by malo nasledovať vydanie stavebného povolenia. Výstavbe obchvatu by malo predchádzať podanie žiadosti o poskytnutie NFP na financovanie zo zdrojov EÚ. Po obstaraní dodávateľa sa výstavba môže začať.
Príprava stavby dlhoočakávaného, približne 12 kilometrov dlhého úseku sa začala ešte v roku 2004. Obchvat by mal vyriešiť katastrofálnu dopravnú situáciu v meste. V Šali viackrát kolabuje doprava, vytvárajú sa niekoľkokilometrové kolóny.
Na neúnosnú situáciu sa snažili upozorniť aj aktivisti. Najprv spisovali petíciu, neskôr sa rozhodli pre blokádu mesta.
Pomoc pri výstavbe obchvatu prisľúbili aj ministri. Árpád Érsek, minister dopravy pri návšteve Šale povedal, že obchvat Šale je jednou z priorít ministerstva a vlády.