NITRA. Poslanci diskutovali o zámere povoliť cyklistom jazdu po pešej zóne bez časového obmedzenia. Zobrali ho na vedomie. O zmene pravidiel zatiaľ nehlasovali, materiálom by sa mohli zaoberať v júni.
Primátor sľúbil, že dovtedy zvolá diskusiu, na ktorú pozvú iniciatívu Rozbicyklujme Nitru!, dopravný inšpektorát, Arrivu aj Úniu nevidiacich a slabozrakých Slovenska. Prioritný je ale podľa radnice súhlas polície na zmenu režimu pešej zóny. Jej predbežné stanovisko je zatiaľ nesúhlasné.
Únia vyjadrila obavy
Prednosta Igor Kršiak na zastupiteľstve povedal, že polícia sa so zámerom nestotožnila a neodporučila ho realizovať. Zvážila vraj priestorové možnosti pešej zóny, hroziace kolízne situácie medzi cyklistami a chodcami aj to, „že cyklisti majú dnes legislatívne povolenú hranicu alkoholu v krvi“.
V súčasnosti majú cyklisti povolený vjazd na pešiu zónu len medzi siedmou hodinou večer a desiatou dopoludnia. S požiadavkou, aby po nej mohli jazdiť bez časového obmedzenia, prišla občianska iniciatíva Rozbicyklujme Nitru!
Na jej aktivitu zareagovala Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska, ktorá vyjadrila obavy. Napísala mestskému zastupiteľstvu list, v ktorom žiada, „aby k sprístupneniu pešej zóny pre premávku bicyklov nedošlo“.
Korčuliari bez obmedzení
„Bolo by fajn, keby si všetky strany vydiskutovali svoje argumenty,“ povedala poslankyňa Anna Šmehilová, ktorá navrhla aj zoznam vyššiespomenutých účastníkov diskusie.
„Samozrejme, mesto bude viazané v prvom rade stanoviskom krajského dopravného inšpektorátu a na základe toho sa vypracuje materiál do zastupiteľstva,“ dodala.
Podľa prednostu Igora Kršiaka by mohli byť na takéto rokovanie prizvaní aj „hocijakí peší, ktorí sa tiež majú právo vyjadriť“ a prevádzkari podnikov, z ktorých chodci vychádzajú priamo do pešej zóny.
Poslanec Ivan Gavalovič povedal, že nitrianska pešia zóna sa projektovala pre chodcov: „Podarilo sa spraviť niečo na dĺžke 250 metrov pre peších. Dnes tam chceme dať cyklistov. Je to taký nápad možno chvíľkový, kým zistíme, že by to nebol najlepší krok.“
Podľa Gavaloviča nie je na pešej zóne „priestor na to, aby sa vytvoril koridor, o ktorom cyklisti snívajú“. Spomínal terasy, mobiliár a ľudí, ktorí nie sú vnútorne naladení ako na križovatke a nedávajú pozor, aby ich niekto nezrazil. „Myslím si, že by mali právo zúčastniť sa diskusie,“ poznamenal.
Daniel Hecht oponoval, že kolieskoví korčuliari môžu ísť ešte rýchlejšie ako cyklisti a na pešej zóne pre nich žiadne obmedzenia neplatia. „Sú možno ešte väčším bezpečnostným rizikom a nemajú žiadny zákaz. Aký je rozdiel medzi nimi a cyklistami?“ pýtal sa poslanec.
Pripomenul, že aj dnes môžu cyklisti jazdiť po pešej zóne po 19. hodine „a fungujú bez problémov“.
Marko: Nerobme z toho strašiaka
Milan Burda vyhlásil, že bol, je a bude proti tomu, aby sa povolila premávka bicyklov na pešej zóne bez obmedzenia. Aj on argumentoval tým, že je úzka a spomenul svoje zlé skúsenosti s cyklistami. Pýtal sa, kto bude zodpovedný za to, keď zrazia na pešej zóne dieťa.
„Celý život bicyklujem a nikoho som nikdy nezrazil. Začína sa tu hovoriť o cyklistoch pomaly ako o vrahoch. Povedzte mi, aký je rozdiel medzi tým, keď pôjde niekto na bicykli po pešej zóne alebo po parku,“ reagoval poslanec Jozef Marko.
Kolegov vyzval, aby z toho nerobili „takého hrozného strašiaka“ a spýtal sa, koho z nich zrazil cyklista.
Otázku mal aj poslanec Miloš Dovičovič: „Prečo je také dôležité jazdiť na tých 250 metroch na bicykloch?“ Odpovedal mu primátor Jozef Dvonč: „Povedali mi, že to skracuje cestu medzi cyklochodníkmi.“
Primátor dodal, že pre mesto bude rozhodujúce stanovisko dopravného inšpektorátu. To predbežné je zatiaľ nesúhlasné. Požiadali sme oň, no polícia nám ho odmietla poskytnúť.
Majú už súhlas výboru mestskej časti
K iniciatíve sprístupniť pešiu zónu pre cyklistov bez obmedzenia sa už kladne vyjadril Výbor mestskej časti Staré mesto. Aktivisti hovoria, že viac ľudí na bicykloch znamená menej áut v meste, čistejší vzduch a prejazdnejšie cesty. Poukázali, že Nitra je jedno z posledných krajských miest, kde nie je umožnený neobmedzený vjazd cyklistom na pešiu zónu. Argumentujú, že cyklistická doprava nepredstavuje zásadné bezpečnostné riziko.
Názory verejnosti sa rôznia. Mnohí sú za otvorenie pešej zóny pre cyklistov bez obmedzení, mnohí sú proti. Zdôvodňujú to predovšetkým strachom o bezpečnosť chodcov a najmä malých detí. (MH)