ZLATÉ MORAVCE. Vodičom pijú krv a dvíhajú tlak! Také diery, aké sú práve teraz na cestách, snáď ešte v meste ani neboli. V Zlatých Moravciach existujú ulice, kde sa hlbokým jamám nevyhnete, ani ak by ste autom zašli na ktorýkoľvek okraj cesty - diery a nerovnosti sú jednoducho všade.
Dôvodom, prečo sú cesty tak veľmi zlé, môže byť tuhá zima. Celý január a časť februára silno mrzlo, pričom na vozovke bol sneh. Voda sa tak dostala do škár, opakovaným rozpínaním a sťahovaním asfalt poničila.
Ako na ukrajinských lazoch
Situácia zašla až tak ďaleko, že jeden z mestských poslancov prirovnal zlatomoravské cesty k vozovkám na Ukrajine. "Ráno, cestou do práce, po nich spoločne kľučkujeme, pretože skôr pripomínajú lazy niekde na Ukrajine ako okresné mesto. Na druhej strane nás držia v pozore a aspoň trošku narušia monotónny ceremoniál nášho každodenného cestovania," vyhlásil ironicky poslanec Michal Cimmermann.
Na deravé a nerovné cesty nadávajú nielen zvolení zástupcovia ľudí, ale i bežní občania. Viacerí sa obávajú poničenia svojich vozidiel. "Keď ja napríklad napršané, tak vidíte iba mláku, netušíte, že sa pod ňou schováva jama a neviete ani to, aká veľká je. Môžete ísť oveľa nižšou ako maximálnou rýchlosťou a aj tak si zničíte auto," povedal šofér Roman.
Cimmermann upozorňuje, že mesto väčšinou reaguje na jamy iba ich plátaním, čo však nič nerieši. "Ak sa jedna diera zalepí, o pár metrov ďalej sa skôr či neskôr objaví ďalšia. Problém sa z roka na rok nabaľuje a samospráva si tak kupuje čas, ktorým sa odsúva nevyhnutný koniec týchto ciest, ich sieťový rozpad," povedal.
Podľa poslanca niektoré cesty, ako napríklad tie na Ďatelinisku, pripomínajú "ementál". Ulice, ktoré majú poničené cesty, sa dajú nájsť prakticky vo všetkých častiach Zlatých Moraviec.
V krajnom prípade sa cesta môže uzavrieť
Mesto pritom koncom roka 2015 schválilo zvýšenie daní z nehnuteľností o pätnásť percent. Návrh prešiel s podmienkou, že polovica z peňazí vybratých navyše, pôjde na opravu ciest a chodníkov. To sa však podľa Cimmermanna doteraz nestalo.
"K ďalšiemu vyčleneniu financií na opravu ciest na štyroch uliciach došlo vlani v decembri. Proti vôli primátora a úradníkov mesta sme schválili rozpočtové opatrenia, ktoré mali zabezpečiť ich opravu. Odvtedy prešlo päť mesiacov, ale nič sa nedeje, radnica spí a schválené opatrenie ignoruje," dodáva poslanec.
Ľudí upozornil, že v závažných prípadoch, akými sú prepadnuté kanály, celkovo poničené cesty alebo jamy hlbšie ako pol metra, existuje možnosť prostredníctvom polície vyhlásiť cestu za nezjazdnú. A v prípade poškodenia vozidla treba škodu vymáhať od mesta, ak je to nutné, aj prostredníctvom súdu.
Mesto: Cimmermann zavádza
Mesto vidí za silne poškodenými cestami viacero faktorov. Okrem nezvyčajne silnej zimy poničili cesty podľa samosprávy i ťažké nákladiaky.
Najrizikovejšie výtlky na cestách mesto opravuje zalepením asfaltom, teda fľakovaním. Túto činnosť má v Zlatých Moravciach na starosti mestský podnik Technické služby.
Podľa viceprimátora Mareka Holuba sa na jar viacero komunikácii opraví aj dôkladnejšie, ako iba zalátaním dier.
"Tento rok sa nám podarilo vyčleniť časť finančných prostriedkov na opravu miestnych komunikácii, konkrétne ulíc Obecná, Čajkovského, Hollého, Kraskova a Hurbanova. Celková suma určená na ich opravu je 156 120 eur. Ide o položenie nového asfaltového povrchu," povedal Holub.
Podľa viceprimátora rekonštrukciu Obecnej ulice schválili v plnej výške v rozpočte. "Preto bolo možné začať výber spoločnosti na opravu. Samotná oprava je plánovaná na koniec mája. Zvyšné ulice bolo nutné dofinancovať, a to sa udialo na zastupiteľstve konanom koncom apríla. Tým je zabezpečené finančné krytie a môžeme pristúpiť k výberu dodávateľa," hovorí Marek Holub.
Na aprílovom rokovaní mestského parlamentu poslanci schválili aj finančné krytie vo výške 13-tisíc eur na opravu cesty pre peších na Hečkovej ulici a 7-tisíc eur na projektovú dokumentáciu na ulicu Slovenskej armády.
Viceprimátor Holub označil Cimmermannovu kritiku za údajnú nečinnosť mesta pri oprave ciest za zavádzanie obyvateľov.
"Ako poslanec by mal vedieť, že nemôžeme súťažiť dodávateľa, pokiaľ nie je zabezpečené finančné krytie opravy. Pokiaľ by sa zaujímal o dianie v meste a informoval sa o krokoch vedenia samosprávy, bol by v obraze a nezavádzal by obyvateľov," podotkol Marek Holub.