Rokovania o obnove železničnej stanice v Nitre sa začali, sú štyri varianty

O najvhodnejšej alternatíve rozhodnú na základe štúdie. Zaplatia ju železnice.

Železničná stanica v Nitre. Železničná stanica v Nitre. (Zdroj: jk)

NITRA. Predstavitelia nitrianskej radnice a Železníc SR sa vo februári konečne stretli, aby rokovali o spolupráci pri obnove železničnej stanice. Zaväzuje ich k tomu memorandum, ktoré podpísali vlani na základe uznesenia vlády.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Železnice na rokovaní predložili viaceré varianty obnovy stanice. Hovorili aj o potrebe riešiť problematickú lávku nad železničnou traťou, ktorá je v správe mesta. Informovala o tom Ivana Popluhárová z odboru komunikácie ŽSR.

Budova na predaj?

„Ďalším krokom vyplývajúcim zo stretnutia je príprava podkladov pre obstaranie Štúdie alternatívnych možností riešenia obnovy železničnej stanice Nitra,“ povedala Popluhárová.

SkryťVypnúť reklamu

Dodala, že príprava aj samotná realizácia obstarania sú veľ-mi náročné procesy, preto „nie je momentálne možné uviesť termín realizácie“.

Železnice už pred časom oznámili, že uvažujú o štyroch alternatívach: rekonštrukcia existujúcej budovy, výstavba novej stanice na voľných pozemkoch ŽSR, výstavba terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) a revitalizácia stanice a okolia. Štúdia má porovnať ich nákladovosť. Dokument zaplatia železnice.

„V prípade výstavby TIOP v Nitre vrátane novej budovy je možné predpokladať, že súčasná staničná budova by mohla byť komerčne zhodnotená prenájmom alebo predajom,“ upresnili železnice.

Keďže chcú čo najefektívnejšie zhodnotiť majetok, ktorý majú v správe, „posúdenie takýchto otázok bude úlohou zhotoviteľa štúdie“.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ je to len zámer

Prednosta radnice Igor Kršiak povedal, že podklady pre štúdiu dajú železnice posúdiť mestu, samosprávnemu kraju a Arrive, ktorá v Nitre prevádzkuje autobusovú dopravu. Aj jej zástupcovia sa zúčastnili rokovania. Dôvodom je vraj spomínaný terminál. „Nachádzal by sa v areáli železníc,“ dodal Kršiak.

„Terminál by mal integrovať – prepojiť železničnú a autobusovú (mestskú, prímestskú a diaľkovú) dopravu. Treba však poznamenať, že výstavba terminálu zatiaľ nebola navrhovaná a ani nie je rozpracovaná v zmysle, kde presne bude umiestnený. Rovnako je predčasné hovoriť o jeho priestorovom usporiadaní a čo všetko bude obsahovať,“ reagovala hovorkyňa železníc.

S otázkou, akú má predstavu o termináli, sme oslovili aj Arrivu. „Diskusie sú na úrovni zámeru. Keď bude idea terminálu rozpracovaná na úrovni projektu, budeme schopní odpovedať na takéto konkrétne otázky,“ vyjadrila sa hovorkyňa dopravcu Petra Helecz.

SkryťVypnúť reklamu

Hodnotiť, ako by terminál ovplyvnil chod autobusovej stanice, je podľa nej predčasné: „Zatiaľ nezvažujeme zmenu umiestnenia čakárne a ani nástupísk“.

Termín ešte nevedia

Autobusová stanica má za sebou prvú etapu modernizácie, ďalšia by mala pokračovať na jar.

„Tohtoročná zima stavebným prácam nepriala. Navyše, odborníci predpokladajú, že pôda mohla zamrznúť až do hĺbky niekoľkých desiatok centimetrov. Harmonogram preto budeme musieť prispôsobovať aj vývoju počasia,“ povedala Helecz.

Keďže práce v rámci prvej etapy trvali oproti plánom neúmerne dlho, generálny riaditeľ Arrivy László Ivan v decembri povedal, že v prípade potreby zmenia niektoré technologické postupy aj samotný projekt.

„Technologické postupy budeme prispôsobovať aktuálnym potrebám, pokiaľ ide o vizuálnu stránku, nepredpokladáme žiadne zmeny,“ vyjadrila sa aktuálne Helecz.

Chcú riešiť aj lávku

Autobusová stanica je v prevádzke od roku 1978. Jej modernizácia mala pôvodne stáť približne dva milióny eur. V rámci prvej etapy dala Arriva vybudovať dve nové prestrešenia. Nachádza sa pod nimi osem nástupísk, na ktorých sú elektronické tabule a nový mobiliár. Pribudli toalety aj plocha so zeleňou.

Výpravná budova na nitrianskej železničnej stanici bola postavená v roku 1876, v roku 1921 pribudla menšia prístavba. O potrebe rekonštrukcie začali ŽSR hovoriť už v roku 2008, pripravili vtedy aj projektovú dokumentáciu. Peniaze chceli zabezpečiť cez súkromných investorov. Ako protihodnotu by získali právo dlhodobo užívať komerčné staničné priestory.

Potom sa plány opakovane menili – uvažovalo sa o výstavbe novej budovy aj o obnove súčasnej. V roku 2014 boli na železničnej stanici vynovené aspoň toalety, čakáreň, vo vstupnej hale osadili nové lavice a osvetlenie. Súviselo to so zavádzaním štandardov na zvýšenie kultúry cestovania.

Vlani upozornili ŽSR po prvý raz aj na potrebu riešiť oceľovú lávku nad traťou, z ktorej na koľajnice opadáva hrdza. Majiteľom je mesto, ktoré sa vyjadrilo, že dá vypracovať statický posudok a na základe neho rozhodne o ďalšom postupe. Dodnes tak neurobilo.

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. dm podporila sumou 6 475 eur realizáciu projektu Základnej školy
  2. Na zdraví záleží
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  6. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  7. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  8. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 181
  2. Každý piaty zomrie 9 068
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 778
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 6 860
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 808
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 733
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 509
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 754
  1. Ľubomír Belák: Verejnoprávna RTVS?
  2. Anna Miľanová: Potrebuje jednotlivec, kolektív sponzora?...
  3. Peter Kysela: Kam zmizli MODRÍ?
  4. Juraj Paškuliak: Zmysluplný život
  5. Marcel Rebro: Paradoxom demokracie je, keď môžeš slobodne snívať o diktatúre
  6. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť ôsma „Oslík potras sa!“ tretie pokračovanie.
  7. Milan Srnka: Prezidentské voľby: Pellegrini môže dopadnúť ako Fico
  8. Tupou Ceruzou: RTVS
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 236
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 21 375
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 726
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 678
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 782
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 164
  7. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 9 478
  8. Ľuboš Dobrota: Spolupracujú s cudzími tajnými službami? 8 910
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

V rámci neho môže vydavateľ získať podiel na príjmoch z predaja svojich čítaných kníh na eshope martinus.sk. V pilotnej fáze sa do projektu zapojilo tucet vydavateľstiev.


ID klub mal 15. marca jeden rok.

Návštevníci môžu nechať na stene odkaz aj odtlačok.


Hokejisti Nitry v kvalifikácii play-off vyradili Trenčín 3:2 na zápasy. Vo štvrťfinále vyzvú víťaza základnej časti z Popradu.

Hokejisti zdvihli otáčky a udobrili si fanúšikov. Poprad? Vraj päťdesiat na päťdesiat.


Lemmy Kilmister a jeho Motörhead bol skutočnou legendou rock&rollu s obrovským zástupom fanúšikov. Po jeho smrti vznikla veľká diera, ktorá našťastie bola rýchlo zaplnená.


  1. Ľubomír Belák: Verejnoprávna RTVS?
  2. Anna Miľanová: Potrebuje jednotlivec, kolektív sponzora?...
  3. Peter Kysela: Kam zmizli MODRÍ?
  4. Juraj Paškuliak: Zmysluplný život
  5. Marcel Rebro: Paradoxom demokracie je, keď môžeš slobodne snívať o diktatúre
  6. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť ôsma „Oslík potras sa!“ tretie pokračovanie.
  7. Milan Srnka: Prezidentské voľby: Pellegrini môže dopadnúť ako Fico
  8. Tupou Ceruzou: RTVS
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 236
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 21 375
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 726
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 678
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 782
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 164
  7. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 9 478
  8. Ľuboš Dobrota: Spolupracujú s cudzími tajnými službami? 8 910
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu