Rokovania o obnove železničnej stanice v Nitre sa začali, sú štyri varianty

O najvhodnejšej alternatíve rozhodnú na základe štúdie. Zaplatia ju železnice.

Železničná stanica v Nitre. Železničná stanica v Nitre. (Zdroj: jk)

NITRA. Predstavitelia nitrianskej radnice a Železníc SR sa vo februári konečne stretli, aby rokovali o spolupráci pri obnove železničnej stanice. Zaväzuje ich k tomu memorandum, ktoré podpísali vlani na základe uznesenia vlády.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Železnice na rokovaní predložili viaceré varianty obnovy stanice. Hovorili aj o potrebe riešiť problematickú lávku nad železničnou traťou, ktorá je v správe mesta. Informovala o tom Ivana Popluhárová z odboru komunikácie ŽSR.

Budova na predaj?

„Ďalším krokom vyplývajúcim zo stretnutia je príprava podkladov pre obstaranie Štúdie alternatívnych možností riešenia obnovy železničnej stanice Nitra,“ povedala Popluhárová.

SkryťVypnúť reklamu

Dodala, že príprava aj samotná realizácia obstarania sú veľ-mi náročné procesy, preto „nie je momentálne možné uviesť termín realizácie“.

Železnice už pred časom oznámili, že uvažujú o štyroch alternatívach: rekonštrukcia existujúcej budovy, výstavba novej stanice na voľných pozemkoch ŽSR, výstavba terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) a revitalizácia stanice a okolia. Štúdia má porovnať ich nákladovosť. Dokument zaplatia železnice.

„V prípade výstavby TIOP v Nitre vrátane novej budovy je možné predpokladať, že súčasná staničná budova by mohla byť komerčne zhodnotená prenájmom alebo predajom,“ upresnili železnice.

Keďže chcú čo najefektívnejšie zhodnotiť majetok, ktorý majú v správe, „posúdenie takýchto otázok bude úlohou zhotoviteľa štúdie“.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ je to len zámer

Prednosta radnice Igor Kršiak povedal, že podklady pre štúdiu dajú železnice posúdiť mestu, samosprávnemu kraju a Arrive, ktorá v Nitre prevádzkuje autobusovú dopravu. Aj jej zástupcovia sa zúčastnili rokovania. Dôvodom je vraj spomínaný terminál. „Nachádzal by sa v areáli železníc,“ dodal Kršiak.

„Terminál by mal integrovať – prepojiť železničnú a autobusovú (mestskú, prímestskú a diaľkovú) dopravu. Treba však poznamenať, že výstavba terminálu zatiaľ nebola navrhovaná a ani nie je rozpracovaná v zmysle, kde presne bude umiestnený. Rovnako je predčasné hovoriť o jeho priestorovom usporiadaní a čo všetko bude obsahovať,“ reagovala hovorkyňa železníc.

S otázkou, akú má predstavu o termináli, sme oslovili aj Arrivu. „Diskusie sú na úrovni zámeru. Keď bude idea terminálu rozpracovaná na úrovni projektu, budeme schopní odpovedať na takéto konkrétne otázky,“ vyjadrila sa hovorkyňa dopravcu Petra Helecz.

SkryťVypnúť reklamu

Hodnotiť, ako by terminál ovplyvnil chod autobusovej stanice, je podľa nej predčasné: „Zatiaľ nezvažujeme zmenu umiestnenia čakárne a ani nástupísk“.

Termín ešte nevedia

Autobusová stanica má za sebou prvú etapu modernizácie, ďalšia by mala pokračovať na jar.

„Tohtoročná zima stavebným prácam nepriala. Navyše, odborníci predpokladajú, že pôda mohla zamrznúť až do hĺbky niekoľkých desiatok centimetrov. Harmonogram preto budeme musieť prispôsobovať aj vývoju počasia,“ povedala Helecz.

Keďže práce v rámci prvej etapy trvali oproti plánom neúmerne dlho, generálny riaditeľ Arrivy László Ivan v decembri povedal, že v prípade potreby zmenia niektoré technologické postupy aj samotný projekt.

„Technologické postupy budeme prispôsobovať aktuálnym potrebám, pokiaľ ide o vizuálnu stránku, nepredpokladáme žiadne zmeny,“ vyjadrila sa aktuálne Helecz.

Chcú riešiť aj lávku

Autobusová stanica je v prevádzke od roku 1978. Jej modernizácia mala pôvodne stáť približne dva milióny eur. V rámci prvej etapy dala Arriva vybudovať dve nové prestrešenia. Nachádza sa pod nimi osem nástupísk, na ktorých sú elektronické tabule a nový mobiliár. Pribudli toalety aj plocha so zeleňou.

Výpravná budova na nitrianskej železničnej stanici bola postavená v roku 1876, v roku 1921 pribudla menšia prístavba. O potrebe rekonštrukcie začali ŽSR hovoriť už v roku 2008, pripravili vtedy aj projektovú dokumentáciu. Peniaze chceli zabezpečiť cez súkromných investorov. Ako protihodnotu by získali právo dlhodobo užívať komerčné staničné priestory.

Potom sa plány opakovane menili – uvažovalo sa o výstavbe novej budovy aj o obnove súčasnej. V roku 2014 boli na železničnej stanici vynovené aspoň toalety, čakáreň, vo vstupnej hale osadili nové lavice a osvetlenie. Súviselo to so zavádzaním štandardov na zvýšenie kultúry cestovania.

Vlani upozornili ŽSR po prvý raz aj na potrebu riešiť oceľovú lávku nad traťou, z ktorej na koľajnice opadáva hrdza. Majiteľom je mesto, ktoré sa vyjadrilo, že dá vypracovať statický posudok a na základe neho rozhodne o ďalšom postupe. Dodnes tak neurobilo.

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 888
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 841
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 075
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 016
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 711
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 074
  1. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  2. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  3. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  4. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  5. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  6. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  7. Juraj Kumičák: Kolaborant
  8. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 841
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 568
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 396
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 550
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 401
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 356
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 175
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Jedna z odkrytých rúr. Keď ju našli, valila sa z nej voda. Betónový žľab dokončili v stredu.

Cesta praská a zosúva sa. V apríli urobia hydrogeologický prieskum.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


Nitra v Poprade zapísala historickú otočku, góly zvratu z 0:3 na 4:3 strelili výlučne odchovanci. Corgoni vedú sériu 3:2 a v piatok môžu využiť mečbal.

Buček zažiaril a zimák onemel.


  1. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  2. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  3. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  4. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  5. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  6. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  7. Juraj Kumičák: Kolaborant
  8. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 841
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 568
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 396
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 550
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 401
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 356
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 175
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu