Nitra na facebooku Zlaté Moravce na facebooku Šaľa na facebooku Galanta na facebooku

Vďaka obchvatu klesla intenzita dopravy v Galante o tretinu

Zákaz vjazdu pre nákladnú dopravu porušujú najmä vodiči z Poľska.

Obchvat Galanty je otvorený od júna 2015, výstavba trvala osem rokov.(Zdroj: Ladislav Odráška)

GALANTA. Od otvorenia obchvatu Galanty prešiel takmer rok a pol. Podľa predstaviteľov mesta sa za ten čas výrazne zvýšil komfort bývania v meste a intenzita dopravy klesla o viac ako tretinu.

Výstavba stála 42 miliónov

Výstavba obchvatu mala tri etapy, realizovala ich Slovenská správa ciest. S prvou sa začalo už v novembri 2007, s ďalšou o štyri roky. Posledná etapa, ktorá bola najnáročnejšia, sa začala realizovať v roku 2013. Dodávateľom prvej etapy bol Váhostav, zvyšných dvoch spoločnosť Strabag.

Výstavba takmer 10,5 kilometra dlhého obchvatu stála 42 miliónov eur, až 85 percent oprávnených nákladov bolo hradených z fondov Európskej únie. Finančne najnáročnejší bol posledný, viac ako štvorkilometrový úsek, náklady na jeho výstavbu boli takmer 23 miliónov eur.

Stavbári si museli poradiť s dvomi mostami, dvomi okružnými križovatkami a množstvom prekládok inžinierskych sietí. Pri otvorení kompletného obchvatu 17. júna bola zatvorená jedna časť úseku, dôvodom bolo nízko položené vedenie, ktoré muselo byť preložené. Išlo o úsek medzi kruhovým objazdom v smere Dunajská Streda a železničným nadjazdom zo Sládkovičova.

Pokles o tretinu

V celej dĺžke bol obchvat pre motoristov otvorený v polovici septembra. Vedenie radnice si od spustenia sľubovalo odbremenenie centra mesta od áut. Pred jeho spustením prešlo mestom približne 16 tisíc vozidiel denne.

Po viac ako 17-tich mesiacoch to vyzerá, že očakávania boli splnené. „Poklesla výrazne doprava v meste, zmenšili sa zápchy. Obchvat bol požehnaním pre mesto,“ povedal primátor Galanty Peter Paška.

Presné čísla mesto k dispozícii nemá, odhaduje sa však pokles áut v centre o tretinu. „Problém nastal, keď si vodiči využívajúci starú Seneckú cestu uvedomili, že cez mesto je to asi o dva kilometre kratšie a začali sa opäť vracať do mesta,“ priblížil Paška. Vodičov však odradilo zavedenie parkovacích miest a cyklotrás na Hlavnej ulici, ktoré spôsobili spomalenie dopravy v Galante a šoféri sa opäť vrátili na obchvat.

Nákladná doprava má do mesta zákaz

Dôležitým faktom je vytlačenie nákladnej dopravy z mesta. Vstup majú povolený iba autá s cieľovou stanicou v meste. Ostatné majú zákaz vjazdu do mesta, definovaný zákazovými značkami pri vstupe do Galanty.

Zákaz však podľa informácií z mesta viacerí vodiči najmä z Poľska ignorujú. „Nákladná doprava v meste klesla, pár jedincov sa však nájde. Zaoberajú sa nimi policajné orgány,“ pokračuje primátor Galanty.

Podľa jeho slov umožnilo spustenie obchvatu napríklad zavedenie spomínaných parkovacích miest a cyklopruhov na Hlavnej a Bratislavskej ulici. „Výrazným spôsobom sa zvýšil komfort bývania v meste a vďaka parkovaciemu systému sa vracia do mesta život,“ dodal Paška.


  1. Na stavenisku automobilky Jaguar zomrel muž, udusil sa na plošine 29 317
  2. Muža, ktorý kopal do majiteľa Mariatchi, poslal súd do väzenia 4 148
  3. Nitrianskym univerzitám skokovo ubudli študenti 985
  4. V centre Nitry postavia nový Orbis. Máme najnovšie vizualizácie 670
  5. Bábik v premiére s hetrikom Video 483
  6. Nitrania preleteli do semifinále. Zatiaľ nie je čo oslavovať, vravia 294
  7. Rozlúsknu šalianski hádzanári holandský orech? 291
  8. Basketbalisti Nitry potrápili Svit Foto 256
  9. Trstice zabrali o desiatich Foto 246
  10. Rozhodcom šéfuje žena 233