ZLATÉ MORAVCE. Škandalózny prípad sa odohral minulý týždeň v mestskej nemocnici. Pacienta po porážke, ktorého mali previezť na vyšetrenie do nemocnice, nechali čakať približne pol hodinu v sanitke. Šokovanej manželke pacienta vodič sanitky povedal, aby si zabezpečila niekoho, kto muža z vozidla vyloží na chirurgické oddelenie.
Konateľ firmy, ktorá prevozy pacientov zabezpečuje povedal, že takýto prípad nie je ojedinelý. Vodiči sa podľa neho správajú benevolentne.
Rodina: Je to vrchol
Šesťdesiatšesťročný Pán Jozef zo Slepčian dostal vlani porážku. Odvtedy je ochrnutý a pripútaný na lôžko.
Lekár mu nariadil, že musí ísť na vyšetrenie a nariadil sanitku, ktorá ho prevezie. Rodina by pritom nemala problém Jozefa odviezť do nemocnice na vlastnom aute, urobiť to ale nemôže, pretože Jozef musí aj počas prevozu ležať.
V Slepčanoch ho do sanitky pomohli naložiť príbuzní a susedia. Keď po asi desiatich kilometroch jazdy dorazili do nemocnice, zažila Jozefova manželka Jana šok. Šofér sanitky z firmy PETVAL ZDNR jej povedal, aby si zabezpečila vyloženia muža zo sanitky a jeho prenos na chirurgiu.
V pomerne chladnom počasí ostal ochrnutý pacient pol hodinu v sanitke. Rodina považuje prístup pracovníka prepravnej služby za bezcitný a neprofesionálny.
"Čo sme mali robiť? Mali sme sadnúť aj so susedmi a ísť za sanitkou? Je to vrchol, čo spravili," hovorí rozčúlene príbuzná Jozefa.
Cimrák: Pacientov vynášame nad rámec povinností
Nemocnica tvrdí, že v prípade nepochybila. Je síce zvykom, že ak prepravujú pacientov dopravnou službou, príde s vykladaním pomôcť aj personál nemocnice. Podľa príbuzných Jozefa to takto funguje napríklad v nitrianskej fakultnej nemocnici. Rodina Jozefa ale dodáva, že je to zrejme i tým, že v Nitre je viac personálu ako v zlatomoravskej mestskej nemocnici.
Zdravotnícky personál nemocnice nemá podľa riaditeľa nemocnice povinnosť asistovať pri vykladaní pacienta. "Ak je pacient prepravovaný dopravnou službou platenou zo zdravotného poistenia, tak je vecou dopravnej služby, ako si poradí s presunom pacienta. V prípade akútnych prípadov prevoz pacienta rieši záchranná zdravotná služba, ktorá zabezpečí prevoz pacientov na príslušné oddelenie," povedal Martin Cimrák, riaditeľ nemocnice.
Podotkol, že personál nemocnice nezabezpečuje prevoz pacientov. "Napriek tomu je bežné, že nad rámec svojich povinností pomáhame pri prenášaní pacientov zo sanitiek. V tomto prípade sa tak nemohlo stať pre pracovnú vyťaženosť, keďže akútne prípady majú logicky prednosť," dodal Cimrák.
Riaditeľ nemocnice Martin Cimrák upozorňuje, že zákon pripúšťa rôzny výklad ohľadom povinností dopravnej služby.
FOTO SME - TOMÁŠ HOLÚBEK
HPI: Vyhnite sa nemocniciam so zlou reputáciou
Postup, aký nastal pri prevoze pána Jozefa, považujú za neštandardný aj v Stredoeurópskom inštitúte pre zdravotnú politiku - Health Policy Institute (HPI). Analytik inštitútu Tomáš Szalay hovorí, že pacient sa môže sťažovať v nemocnici, v poisťovni alebo na župe, ktorá vydala nemocnici povolenia či na Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
"Ak nemocnica nedokáže zabezpečiť ani len sanitára na vyloženie pacienta zo sanitky, môže vzniknúť pochybnosť, či dokáže zabezpečiť náročnejšie a zodpovednejšie činnosti v podobe lekárskej alebo ošetrovateľskej starostlivosti," povedal Szalay.
Pacientom Szalay odporučil, aby sa vyhli zariadeniam so zlou reputáciou alebo takým, v ktorých mali zlé skúsenosti.
Hovorkyňa úradu pre dohľad Soňa Valášiková povedala, že pacient má poslať na príslušnú pobočku úradu poštou podpísaný podnet, a to v prípade, ak si myslí, že mu nebola správne poskytnutá zdravotná starostlivosť. "Úrad vždy komplexne prešetruje podnety súvisiace so správne či nesprávne poskytnutou zdravotnou starostlivosťou. To znamená aj to, či lekár zvolil správny medicínsky postup - či mal alebo nemal indikovať prevoz pacienta," povedala Valášiková.
Ministerstvo zdravotníctva sa tvári, že rezort nemá s problémom nič spoločné. Riaditeľka komunikačného odboru Zuzana Čižmáriková odkázala, že dopravná služba nie je sanitka, ale "prepravný taxík".
Konateľ sa rodine ospravedlnil
Konateľ dopravnej zdravotníckej služby PETVAL ZDNR z Topoľčian sa o správaní svojho šoféra dopočul od nás deň po tom, čo sa prípad stal. Milan Valach povedal, že práve jedného zo šoférov prepustil. Neskôr zistil, že prepustený šofér nie je ten, čo sa voči Jozefovi a jeho rodine zachoval bezcitne.
"Je to dôchodca, ktorý nám len vypomáha. Títo chlapci sú benevolentní, mám takýchto prípadov veľa. V náplni práce majú pritom jasne napísané, že sa majú správať zdvorilo a starať sa o pacientov," hovorí Milan Valach, konateľ PETVAL ZDNR.
Aj riaditeľ nemocnice Martin Cimrák potvrdil, že sťažností pacientov na túto firmu má na stole od pacientov veľa. "Preprava pacientov je dlhodobým problémom a nemocnica opakovane riešila sťažnosti pacientov na firmu prevádzkujúcu dopravnú zdravotnú službu," povedal Cimrák.
Valach dal svojmu šoférovi napomenutie a poslal ho za rodinou, aby sa jej ospravedlnil. Rodinu ale vodič doteraz nekontaktoval. "Ja sa im ako konateľ firmy ospravedlňujem a dotiahnem to, aby boli spokojní," prisľúbil.