NITRA. Na Klokočine je nedostatok parkovacích miest. Pomôcť by mali hromadné garáže, ktoré postaví na mestskom pozemku súkromný investor.
Radnica určila tri lokality. Potenciálni investori si mohli vybrať jednu, ale aj všetky. „Súťažný návrh podala len jedna spoločnosť - Mark Empire z Levíc,“ povedal viceprimátor Štefan Štefek.
Firma chce postaviť garážový dom na zelenej ploche, ktorá je ohraničená ulicami Mikovíniho - Čajkovského - Partizánska. Jej návrh podľa Štefeka splnil súťažné podmienky.
Konateľ a riaditeľ spoločnosti Marek Cigáň povedal, že s výstavbou plánujú začať v apríli. Pozemok budú mať najskôr v prenájme, po kolaudácii stavby ho mesto predá.
Ľudia by mali za parkovanie v garážovom dome platiť približne 30 až 50 eur mesačne. Viacerí sa vyjadrili, že rozhodujúca nie je len cena, ale aj vzdialenosť garáže od domu.
Vizualizácia. Garážový dom bude mať dve podzemné a jedno nadzemné podlažie. Zdroj: Mark Empire
Urobili si prieskum
Mesto už pred niekoľkými rokmi vybralo v súťaži bratislavskú firmu, ktorá mala v troch lokalitách na Klokočine postaviť hromadné garáže s celkovou kapacitou 450 miest. Nakoniec od tejto investície odstúpila. Údajne preto, že medzi ľuďmi nebol záujem.
Mestskí poslanci preto pred vyhlásením novej súťaže vyjadrili obavy, aby na Klokočine „nestrašili garážové domy, ktoré budú desať rokov prázdne“.
Poslankyňa Marta Rácová poukázala, že mesto nerobilo prieskum opodstatnenosti výstavby. Primátor Jozef Dvonč reagoval, že prieskum by si mal urobiť investor.
„Prieskum sme robili a ohlasy ľudí boli pozitívne,“ povedal Marek Cigáň z levickej firmy Mark Empire. Ľudia podľa neho boli radi, že sa pripravuje niečo, čo pomôže vyriešiť problémy s parkovaním na Klokočine.
Lokalitu ohraničenú ulicami Mikovíniho - Čajkovského -Partizánska si firma vybrala z dôvodu, že je „najhustejšie zastavaná bytovými domami a plocha má vyhovujúcu rozlohu“. O výstavbu garáží v dvoch ďalších lokalitách (medzi ulicami Hviezdoslava - Čajkovského a Jedlíkova - Kmeťova) neprejavil záujem nikto.
Firma zrejme začne na tomto pozemku stavať v apríli. Foto: (jk)
V podzemí aj na streche
S výstavbou garážového domu začne levická firma zrejme v apríli 2015. „Stavba by mohla byť skolaudovaná koncom budúceho roka, ak pôjde všetko, ako má,“ povedal Marek Cigáň.
Objekt bude mať dve podzemné podlažia a jedno nadzemné. „Na každom podlaží bude osemdesiat samostatných garáží a približne sto parkovacích miest bude na streche.“
Cigáň predpokladá, že prenájom jedného garážového miesta bude stáť približne 50 eur mesačne, za parkovacie miesto by mal záujemca zaplatiť okolo 30 eur mesačne.
Objekt má byť chránený kamerovým systémom. Bude mať tri vstupy plus ďalší vstup na strechu. Všetky sa budú uzamykať, rovnako sa bude uzamykať každá garáž.
„V celom objekte bude elektrina a fotobunky, v každej garáži bude elektrická zásuvka,“ avizuje konateľ firmy.
Viac áut, vyššia cena
Niektorí Nitrania si myslia, že by mesto malo financovať hromadné garáže zo svojich peňazí a autá by v nich mali parkovať zadarmo.
„Ak sa má platiť, o garáž nemám záujem,“ tvrdí Karol z Klokočiny. Auto má on aj jeho manželka, niekedy pred panelákom odstaví aj firemné auto.
V blízkej budúcnosti však zrejme ani pred domom zadarmo nezaparkuje. Radnica chcela pôvodne spoplatniť parkovanie na sídliskách už v tomto roku. Zrejme aj kvôli komunálnym voľbám to zatiaľ neurobila.
Prednosta Igor Kršiak povedal, že mesto komunikuje so spoločnosťou, ktorá spracúva návrh riešenia, no konkrétny variant vybraný nebol.
Radnica chce pri regulácii parkovania na sídliskách zaviesť systém, ktorý zvýhodní rezidentov parkujúcich v okolí bydliska. Poplatky by mali byť odstupňované podľa počtu áut: „Za jedno auto na domácnosť sa bude platiť napríklad jedno euro ročne. Za každé ďalšie bude poplatok vyšší.“
Jedno miesto zadarmo?
„V Prievidzi sa to už deje, na byt je stanovený obmedzený počet áut. Parkovanie áut navyše sa platí nemalou sumou. Ak by som sa mal v budúcnosti rozhodnúť, či zaplatím ročne za parkovanie na voľnej ploche sídliska za auto navyše napríklad 500 eur, alebo 700 eur v garáži, ktorá je maximálne 200 metrov od môjho bytu, volil by som drahšiu možnosť,“ vyjadril sa v našej ankete na sociálnej sieti Juraj.
„Treba jednoznačne spoplatniť parkovanie ďalších áut. Každý by mal mať nárok na jedno miesto, ďalšie by si musel zaplatiť. Ak má niekto na 2 - 3 autá, tak nech platí, alebo nech predá byt, kúpi si dom a parkuje na svojom. Ak sú tie 2 - 3 autá firemné, tak nech to uhradí firma, keď zamestnancovi umožňuje využívať auto na súkromné účely,“ myslí si Miloš.
Rozhoduje aj vzdialenosť
Viacerí majitelia áut sa zhodli, že okrem ceny je rozhodujúce aj umiestnenie garážového domu. „Lebo ísť pešo kilometer k autu z domu, tak to úspech jednoznačne mať nebude. Riešením by bolo niekoľko menších stavieb, čo je na Klokočine dosť problém kvôli miestu medzi panelákmi,“ zauvažoval Alexander.
Juraj, ktorý má zdravotné obmedzenie, výstavbu hromadných garáží víta. „Určite som za, keďže autá dnes pomaly parkujú, kde sa im zachce, a hlavne na chodníkoch a dosť ťažko sa potom chodí peši po Klokočine.“