NITRA. Koncom minulej divadelnej sezóny sa v Nitre sformovala komunita hercov a tvorcov, ktorá opustila Staré divadlo Karola Spišáka (SDKS) po nezhodách s jeho novým riaditeľom.
Pod názvom Nové divadlo (ND) sa rozhodli vo svojej práci pokračovať a výsledkom ich tvorivého úsilia bola premiéra hry Kúpalisko od Báry Kubátovej v réžii Šimona Spišáka, ktorú uviedli v júni v Hideparku, svojom dočasnom pôsobisku.
Gro súboru tvorí päť herečiek
Gro súboru, ktorý dnes pôsobí pod hlavičkou OZ Umenie a spoločnosť, sú herečky Andrea Balayová, Ľubomíra Dušaničová, Katka Petrusová, Agáta Spišáková a Lucia Korená. Patria k nim aj niekdajší pracovníci a spolupracovníci SDKS - dramaturgička Veronika Gabčíková, režisér a herec Šimon Spišák, scénograf Karel Czech, režisér a tvorca bábok Ivan Martinka či herec DAB Martin Nahálka.
„Základom súboru Nového divadla je päť spomínaných herečiek, ale istým spôsobom aj Maťo Nahálka, ktorý v našom Kúpalisku stvárnil jedinú mužskú postavu. Nabehol na „prvú dobrú“, sadol nám a verím, že sa objaví aj v ďalších predstaveniach. S naším divadlom sa zžil natoľko, že ho už ani neuvádzame ako hosťujúceho herca,“ hovorí Veronika Gabčíková, dramaturgička a konateľka ND.
„Od titulu k titulu chceme do súboru „nabaľovať“ ďalších hercov – mužov. Prichádzajú k nám aj iní ľudia, nielen od divadla, ktorí nám pomáhajú, čomu sa veľmi tešíme. Verím, že kto k nám raz príde, už neodíde.“
Financie cez granty, nadácie a od sponzorov
Po Hideparku by sa novým stálym pôsobiskom, v ktorom bude Nové divadlo hry skúšať aj premiérovať, mala stať Matica slovenská na Čermáni. Podľa Gabčíkovej sa podmienky spolupráce práve dolaďujú. Súbor funguje na voľnej nohe, nie je nikým dotovaný, financie na nové inscenácie a chod divadla si zháňa cez granty, z nadácií a od sponzorov.
„Naša prvá divadelná sezóna preto nebude klasická, taká ako v tradičnom repertoárovom divadle, ale dodržíme to, že naplánovanými inscenáciami oslovíme všetky vekové kategórie našich divákov,“ pokračuje Gabčíková.
„Od 2. septembra začíname skúšať inscenáciu s pracovným názvom Denník Anny Frankovej, s ktorou sa prihlásime k tzv. angažovanému divadlu. Hra upozorní na veci, ktoré sa dejú v dnešnej dobe - veľkou mierou narastá nacionalizmus, extrémizmus, objavujú sa prvky fašizmu. To, čo sa stalo za 2. svetovej vojny miliónom ľudí - Židom, Cigánom, homosexuálom, politicky nepohodlným ľuďom - sa v inej podobe môže stať aj dnes, keď si prestaneme vážiť človeka a jeho život.“
Hra sa inšpiruje rovnomennou knihou - denníkom, v ktorom si 13-ročné dievča počas vojny píše všetky hrôzy, ktoré prežíva ona i jej blízki. Dva roky sa spolu s ďalšími siedmimi ľuďmi ukrývala v zadnom dome za továrňou, prežiť im pomáhali holandskí spoluobčania nežidovského pôvodu. Sedem z ôsmich ukrývajúcich ukončilo svoj život v koncentračných táboroch, medzi nimi aj autorka. Do poslednej chvíle sa starala o staršiu sestru, ktorá mala týfus.
„Denník Anny Frankovej bude určený deťom od 10 rokov až po dospelých divákov. Deti v tomto veku sú veľmi vnímavé a inteligentné, domnievam sa, že precítia všetko, čo musela v podstate ich rovesníčka prežiť a istým spôsobom pochopia tragédiu doby,“ dopĺňa Gabčíková.
„Výrazným plusom predstavenia bude aj skutočnosť, že Anna vo svojom denníku nepopisuje iba „okolitý svet a dianie“, ale aj svoje najvnútornejšie pocity a za dva roky, v ktorých si denník píše, sa z 13–ročného dospievajúceho dievčaťa stane skutočná žena. Predstavenie teda bude rozprávať aj o „bolestiach a radostiach“ dospievajúcich. O pocitoch, ktoré každý z nás prežil a neboli veľmi príjemné.“
Titul, ktorého premiéra by mala byť koncom októbra, finančne čiastočne pokryl Fond na podporu umenia sumou 9,5-tisíca eur.
Chcú rozbehnúť „zájazdovanie“
Ďalšou plánovanou inscenáciou bude scénické dielo o dejinách umenia v réžii Andreja Kalinku. Zatiaľ však zháňajú finančné prostriedky, ktoré by umožnili jeho relizáciu. Určený bude deťom od 6 rokov, ktorým tvorcovia na predstavia rôzne podoby umenia – od divadla, cez hudbu až po výtvarné umenie, ale súčasne priblížia úlohu umenia v tej-ktorej etape vývoja spoločnosti. Upozornia na významnú pozitívnu úlohu kultúry a esteticko-výchovný vplyv umenia na vývoji jednotlivca i ľudstva.
„Posledným zatiaľ naplánovaným titulom pre deti od 5 rokov bude Pinocchio v réžii Ivana Martinku, na ktorý sme od Fondu na podporu umenia dostali 9-tisíc eur. Malým ale aj dospelým divákom ním chceme vysvetliť, kedy sa z obyčajnej bytosti stáva človek. Z bytosti síce živej, ale bez zjavných humanoidných vnútorných aspektov. Premiéru chceme uviesť začiatkom mája. Ďalšie prestavenia do konca sezóny si nemôžeme presne naplánovať, najprv na ne potrebujeme získať financie,“ pokračuje dramaturgička.
„Chceme naštartovať ponuku predstavení pre mladých a dospelých – tradične počas stried a niektorých piatkov. Zatiaľ síce nemáme dosť vlastných hier, budeme preto predstavovať divadelné súbory blízke nášmu naturelu. Okrem inscenácií chceme pokračovať aj v organizovaní obľúbených literárnych kaviarní Parnas či koncertov menšinových hudobných žánrov.“
Nové divadlo chce tiež rozbehnúť „zájazdovanie“ s novými predstaveniami – po školách i divadlách po celom Slovensku. Hry preto urobia tak, aby boli ľahko prenosné, nie veľmi technicky náročné.
„Neopustíme však pritom princíp výraznej vizuality, poetiky a tvorivosti. Inscenácie nebudú klasické - najmä vďaka našim režisérom, ktorí radi prekračujú hranice zaužívaných postupov.“
V týchto dňoch sa rodí aj webová stránka Nového divadla s online predajom vstupeniek, ktoré chcú ponúkať aj fyzicky v centre mesta a tradične pred predstavením, ak nebudú vypredané.